Wersja Archiwalna

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka przysługuje:

  • matce lub ojcu dziecka, opiekunowi prawnemu albo opiekunowi faktycznemu dziecka z tytułu urodzenia się żywego dziecka,
     
  • jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1 922 zł  miesięcznie,
     
  • jeżeli kobieta pozostawała pod opieką medyczną nie później niż od 10 tygodnia ciąży do porodu. Pozostawanie pod opieką medyczną potwierdza się zaświadczeniem lekarskim lub zaświadczeniem wystawionym przez położną.
    Zasady tej nie stosuje się do osób będących prawnymi lub faktycznymi opiekunami dziecka, a także do osób, które przysposobiły dziecko,


Jednorazowa zapomoga nie przysługuje, jeżeli członkowi rodziny przysługuje za granicą świadczenie z tytułu urodzenia dziecka, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.


!!! Wysokości zapomogi -  1.000 zł na jedno dziecko.
 

Wniosek o wypłatę jednorazowej zapomogi składa się w terminie:

  • 12 miesięcy od dnia narodzin dziecka,
  • 12 miesięcy od dnia objęcia dziecka opieką albo przysposobienia nie później niż do ukończenia przez dziecko 18. roku życia - w przypadku gdy wniosek dotyczy dziecka objętego opieką prawną, opieką faktyczną albo dziecka przysposobionego

Wniosek złożony po terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.

 

Załączniki :

  1. Skrócony odpis aktu urodzenia dziecka lub inny dokument stwierdzający wiek dziecka,
  2. zaświadczeniem lekarskie lub zaświadczenie wystawione przez położną,
  3. w przypadku przysposobienia dziecka  – odpis prawomocnego postanowienia sądu orzekającego przysposobienie lub zaświadczenie sądu lub ośrodka adopcyjnego o prowadzonym postępowaniu sądowym w sprawie o przysposobienie dziecka;
  4. w przypadku opieki prawnej - orzeczenie sądu o powołaniu opiekuna prawnego;
  5. w przypadku osoby samotnie wychowującej dziecko:
    • odpis prawomocnego orzeczenia sądu orzekającego rozwód lub separację;
    • odpis zupełny lub skrócony aktu zgonu małżonka lub rodzica dziecka – w przypadku gdy rodzic dziecka nie żyje
  6. dokumenty wymagane do ustalenia dochodu:
    • zaświadczenia z urzędu skarbowego albo oświadczenia pełnoletnich członków rodziny o wysokości dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c i 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągniętym w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy;
    • zaświadczenia albo oświadczenie pełnoletnich członków rodziny o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy;
    • oświadczenia członków rodziny prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą  (ryczałt lub karta podatkowa) o wysokości dochodów za rok poprzedzający okres zasiłkowy na formularzu);
    • oświadczenia członków rodziny o wysokości dochodów niepodlegających opodatkowaniu za rok poprzedzający okres zasiłkowy (na formularzu);
    • zaświadczenie właściwego organu gminy, nakaz płatniczy albo oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy;
    • umowę dzierżawy − w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę, na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
    • umowę o wniesieniu wkładów gruntowych − w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną,
    • odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej, lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną,
    • przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów, jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub ugodą zawartą przed mediatorem do ich płacenia na rzecz osoby spoza rodziny,
    • w przypadku gdy osoba uprawniona nie otrzymała alimentów albo otrzymała je w wysokości niższej od ustalonej w orzeczeniu sądu, ugodzie sądowej lub ugodzie zawartej przed mediatorem:
      − zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów, lub
      − jeżeli dłużnik zamieszkuje za granicą – informację właściwego sądu lub właściwej instytucji o podjęciu przez osobę uprawnioną czynności związanych z wykonaniem tytułu wykonawczego za granicą albo o niepodjęciu tych czynności, w szczególności w związku  z brakiem podstawy prawnej do ich podjęcia lub brakiem możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą,
    • dokument określający datę utraty dochodu oraz miesięczną wysokość utraconego dochodu,
    • dokument określający wysokość dochodu uzyskanego przez członka rodziny oraz liczbę miesięcy, w których dochód był osiągany − w przypadku uzyskania dochodu w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy,
    • dokument określający wysokość dochodu uzyskanego przez członka rodziny z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty − w przypadku uzyskania dochodu po roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy;
  7. inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka.

UWAGA !!!!

OBECNY OKRES ZASIŁKOWY TO OKRES ZASIŁKOWY 2013/2014, A ROK BAZOWY TO 2012 ROK.

Z DNIEM 1 LISTOPADA 2014 R. ROZPOCZNIE SIĘ OKRES ZASIŁKOWY 2014/2015, A ROKIEM BAZOWYM BĘDZIE ROK 2013.

Wyżej wymienione dokumenty należy składać w formie kopii (oryginały do wglądu). Kopie dokumentów uwierzytelnia organ właściwy prowadzący postepowanie w sprawie świadczeń rodzinnych, notariusz lub instytucja, która dokument wydała.

Opublikował(a): 01.09.2014 08:23, Marcin Konefał
Wytworzył(a): 05.03.2013 11:32, Jacek Gołubowicz
Drukuj Poleć znajomym