Uchwała Rady Miasta Rzeszowa
z dnia 28 czerwca 2005 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Osiedla
Na podstawie art. 35 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami Miasta Rzeszowa
Rada Miasta Rzeszowa uchwala Statut Osiedla
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Osiedle jest samorządową jednostką pomocniczą Miasta Rzeszowa.
§ 2
Osiedle zostało utworzone Uchwałą Nr XXXV/47/92 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 23 czerwca 1992 r.
II. Organizacja i zakres działania Osiedla
§ 3
Osiedle podejmuje działania poprzez swoje organy.
§ 4
1. Organem stanowiącym Osiedla jest Rada Osiedla, zwana dalej „Radą”.
2. W skład Rady wchodzą członkowie, wybrani przez mieszkańców Osiedla w liczbie ustalonej według zasad określonych w art. 17 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 5
1. Organem wykonawczym Osiedla jest Zarząd Osiedla, zwany dalej „Zarządem”.
2. Zarząd wybiera Rada spośród swoich członków. Liczbę członków Zarządu określa Rada w odrębnej uchwale.
§ 6
Przewodniczący Rady jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu.
§ 7
Dla usprawnienia trybu swojej pracy Rada może uchwalić Regulamin Rady.
§ 8
Do wyłącznej właściwości Rady należy podejmowanie uchwał wyrażających opinie w sprawach przekazywanych przez organy Miasta Rzeszowa, Urząd Miasta Rzeszowa, a także inne organy i podmioty, w sprawach dotyczących Osiedla.
§ 9
Zadaniem Zarządu jest organizowanie prac organów Osiedla, a w szczególności gospodarowanie środkami finansowymi, zapisanymi w budżecie Miasta, będącymi w dyspozycji Osiedla.
§ 10
1. Rada spośród swoich członków może wybierać komisje stałe i doraźne. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza Rady, w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji.
2. Komisje podlegają Radzie i przedkładają jej sprawozdania ze swojej działalności.
§ 11
Posiedzenia organów Osiedla odbywają się stosownie do potrzeb, z tym że nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 12
1. Posiedzenia organów Osiedla zwołuje Przewodniczący lub w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego.
2. Porządek obrad przedstawia prowadzący posiedzenie. Każdy członek organu Osiedla może zgłosić umotywowany wniosek o zmianę lub uzupełnienie porządku obrad. Wniosek taki poddaje się pod głosowanie.
§ 13
Uchwały organów Osiedla zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu.
§ 14
1. Postanowienia organów Osiedla zapadają w formie uchwał.
2. Uchwały w sprawach, o których mowa w § 8 Rada podejmuje w terminie do 14 dni od daty otrzymania wniosku o wydanie opinii. Niewydanie opinii w tym terminie uważa się za brak stanowiska w sprawie.
§ 15
1. Uchwały organów Osiedla winny zawierać:
1) numer i datę podjęcia.
2) nazwę organu podejmującego uchwałę,
3) merytoryczną regulację.
2. Uchwały podpisuje przewodniczący organu, który podjął uchwałę.
§ 16
Z posiedzeń organów Osiedla sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący posiedzenia i protokolant.
§ 17
Komisje zarówno stałe jak i doraźne, działają w sposób i w zakresie ustalonym przez Radę.
§ 18
Do zakresu działania Osiedla należy dbałość o zaspokojenie potrzeb jego mieszkańców.
§ 19
Działania Rady obejmują w szczególności:
1. Organizowanie, inicjowanie i koordynowanie przedsięwzięć (inicjatyw) mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców Osiedla.
2. Wspieranie inicjatyw i działań służących integracji społeczności osiedlowej.
3. Współdziałanie z organizacjami i instytucjami działającymi na terenie Osiedla.
4. Występowanie do organów Miasta z wnioskami i opiniami, dotyczącymi realizacji funkcji Miasta na terenie Osiedla.
5. Przedstawiania opinii odnośnie uchwalania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta oraz planów szczegółowego zagospodarowania przestrzennego Osiedla, a także jego zmian.
6. Utrzymywanie stałej więzi z mieszkańcami Osiedla.
7. Przekazywanie przez Przewodniczącego Rady wniosków i postulatów Radzie Miasta Rzeszowa, zwanej dalej „Radą Miasta” zgłaszanych przez mieszkańców.
§ 20
Osiedle, poprzez swoje organy winno współpracować z radnymi ze swojego terenu, organizując spotkania mieszkańców z radnymi oraz dyżury radnych.
III. Zasady i tryb wyborów organów Osiedla.
§ 21
1. Mieszkańcy Osiedla na zasadach i w trybie niżej określonym przeprowadzają wybory do Rady.
2. Wybory odbywają się na zebraniu mieszkańców Osiedla w miejscu i terminie określonym przez Radę Miasta Rzeszowa.
3. Wybory organizuje i przeprowadza Urząd Miasta we współpracy z radnymi z terenu Osiedla, w którym odbywają się wybory oraz Zarządem ustępującej Rady.
§ 22
1. Wybory w pierwszym terminie są ważne, jeżeli uczestniczyli w nich mieszkańcy Osiedla w ilości przewyższającej co najmniej trzykrotnie liczbę wybieranych członków Rady.
2. Jeżeli z powodu niedostatecznej frekwencji wybory w pierwszym terminie nie odbyły się, po upływie siedmiu dni, ale nie później niż po 14 dniach, przeprowadza się wybory w drugim terminie. W takim przypadku do ważności wyborów niezbędna jest obecność mieszkańców w ilości co najmniej dwukrotnie przewyższającej liczbę wybieranych członków Rady.
3. W razie niedokonania wyboru Rady, Rada Miasta może zarządzić przeprowadzenie wyborów ponownych .
4. Na pisemny wniosek podpisany przez uprawnionych do głosowania mieszkańców Osiedla w liczbie określonej w ust. 1, złożony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego zebrania wyborczego, Rada Miasta zarządza kolejne wybory Rady. Dla ważności tak zorganizowanych wyborów musi być również spełniony wymóg wynikający z ust. 1.
5. Inicjatorzy zbierania podpisów pod wnioskiem są zobowiązani zawiadomić Radę Miasta o swoim zamiarze i dostarczyć podpisy w wymaganej ilości, w terminie do dwóch miesięcy od dnia zawiadomienia.
§ 23
1. Wybory do Rady są powszechne – prawo wybierania ma każda osoba zamieszkała na terenie Osiedla, która w dniu wyborów ma ukończone 18 lat.
2. W razie wątpliwości co do zamieszkiwania na Osiedlu, przed przystąpieniem do głosowania wyborca okazuje komisji wyborczej, zwanej dalej "Komisją", dokument stwierdzający jego tożsamość.
3. W przypadku wątpliwości co do faktu zamieszkiwania wyborcy na terenie danego Osiedla, wyborca, na żądanie komisji, winien powołać się na świadectwo dwóch wiarygodnych osób znanych komisji.
4. Wybranym w skład Rady może być każdy mieszkaniec Rzeszowa, który w dniu wyborów ma ukończone 18 lat.
§ 24
1. Wybory są równe - wyborcy biorą udział w wyborach na równych zasadach.
2. Wybory są bezpośrednie - wyborcy wybierają bezpośrednio spośród kandydatów zgłoszonych w Osiedlu.
3. Zgłaszanie kandydatów odbywa się na zebraniu wyborczym
§ 25
Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym. Karty do głosowania wrzuca się do opieczętowanej urny wyborczej.
§ 26
1. Wybory członków Zarządu odbywają się bezpośrednio po ogłoszeniu wyników wyborów Rady.
2. Na czele Zarządu stoi Przewodniczący, wybierany przez Radę bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym. Rada wybiera również co najmniej jednego Zastępcę Przewodniczącego, Sekretarza i pozostałych Członków Zarządu w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
3. W razie niewybrania Przewodniczącego lub Zarządu w terminie jednego miesiąca od dnia wyboru Rady, Rada ulega rozwiązaniu, a Rada Miasta zarządza ponowne wybory.
§ 27
1. Wybory do Rady zarządza Rada Miasta, nie później niż w ciągu 6 miesięcy od swojego wyboru, określając datę i miejsce przeprowadzenia wyborów.
2. Uchwała ta winna być ogłoszona poprzez rozplakatowanie co najmniej na 14 dni przed datą wyborów Rady.
3. Kadencja organów Osiedla upływa z dniem odbycia zwołania pierwszego w nowej kadencji Rady Miasta zebrania wyborczego w danym Osiedlu.
§ 28
1. Wybory do Rady przeprowadza komisja, w skład której wchodzą: radny wskazany przez komisję Rady właściwą do współpracy z samorządami osiedlowymi, przedstawiciel Urzędu Miasta oraz co najmniej jeden przedstawiciel mieszkańców osiedla wybrany w głosowaniu jawnym.
2. Członkiem Komisji nie może być osoba kandydująca do Rady.
§ 29
Do zadań Komisji należy:
1. Stwierdzenie, że zebranie jest władne przeprowadzić ważne wybory.
2. Przyjmowanie zgłoszeń kandydatów do Rady.
3. Przeprowadzanie głosowania.
4. Ustalenie i ogłoszenie wyników głosowania.
5. Sporządzenie protokołu z przebiegu głosowania.
6. Powiadomienie Rady Miasta o wynikach głosowania.
§ 30
Osoby wchodzące w skład Komisji pełnią swe funkcje społecznie.
§ 31
1. Głosowanie odbywa się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią Rady Miasta.
2. Na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona kandydatów.
§ 32
1. Nie ogranicza się liczby kandydatów zgłaszanych przez wyborców.
2. Osoba kandydująca do Rady winna - osobiście lub na piśmie - wyrazić na to zgodę.
3. Komisja akceptuje listę osób, biorących udział w głosowaniu.
§ 33
1. Wyborca otrzymuje kartę do głosowania i zakreśla kółkiem numer, przy którym umieszczony jest kandydat, bądź kandydaci, na których głosuje.
2. Głos uważa się za ważny, jeżeli na karcie do głosowania wyborca zakreślił - w sposób ustalony w ust. 1 - co najmniej jedną osobę, ale nie więcej niż liczba wybieranych członków Rady.
3. Nieważne są głosy oddane na kartach do głosowania innych, niż określone w § 31 ust. 1.
§ 34
Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów, ale nie mniej niż 5.
§ 35
Komisja, niezwłocznie po zakończeniu głosowania, sporządza protokół i przekazuje go do Biura Rady Miasta Rzeszowa. Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji.
§ 36
1. Wygaśnięcie mandatu członka Rady następuje na skutek:
1) śmierci,
2) zrzeczenia się mandatu,
3) utraty prawa wybieralności,
4) odwołania.
2. Odwołanie członka Rady może być dokonane na wniosek Rady lub Zarządu Osiedla i dotyczy osoby, która:
1) uchyla się od udziału w pracach Rady,
2) została skazana prawomocnym wyrokiem sądu,
3) swoim zachowaniem budzi nieufność wyborców, nadużywa uprawnień związanych z pełnioną funkcją, bądź działa na szkodę Osiedla.
3. Wygaśnięcie mandatu na skutek odwołania stwierdzają na wspólnym posiedzeniu właściwe merytorycznie komisje Rady Miasta. Od decyzji komisji przysługuje w terminie jednego miesiąca odwołanie do Rady Miasta, której decyzja jest ostateczna.
§ 37
1. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady, w jego miejsce wstępuje osoba, która w wyborach do Rady uzyskała największą liczbę głosów i która wyrazi na to zgodę. Przy równej liczbie głosów o pierwszeństwie decyduje losowanie przeprowadzone przez Przewodniczącego Zarządu w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady. Zastrzeżenie z § 14 stosuje się odpowiednio.
2. Jeżeli obsadzenie mandatów w trybie określonym w ust. 1 nie jest możliwe, Rada Osiedla może zarządzić wybory uzupełniające.
3. Wybory uzupełniające muszą być przeprowadzone, jeżeli liczba członków Rady zmniejszyła się poniżej 2/3 jej ustawowego składu. W takim przypadku wybory uzupełniające zarządza Rada lub Rada Miasta.
4. O terminie przeprowadzenia wyborów uzupełniających powiadamia się mieszkańców Osiedla co najmniej na 14 dni przed datą wyborów.
5. Do przeprowadzenia wyborów uzupełniających stosuje się odpowiednio przepisy § 22 ust. 1 i 2 niniejszego Statutu.
6. Jeżeli, pomimo przeprowadzenia wyborów uzupełniających, liczebność Rady nie przekroczyła 3/4 jej ustawowego składu, Rada ulega rozwiązaniu.
§ 38
1. Odwołanie Rady w trakcie kadencji może nastąpić przez Radę Miasta na wniosek podpisany przez co najmniej 15 % wyborców.
2. Wzór listy osób popierających wniosek o odwołanie Rady stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
3. Inicjatorzy zbierania podpisów pod wnioskiem, o którym mowa w ust. 1 są zobowiązani zawiadomić Radę Miasta o swoim zamiarze i dostarczyć podpisy w wymaganej ilości, w terminie do 60 dni od daty zawiadomienia Rady Miasta.
4. Rada Miasta zawiadamia Radę Osiedla, której dotyczy wniosek o odwołanie, o złożeniu wymaganej ilości podpisów. Wówczas Rada Osiedla na podstawie analizy dostarczonych list, może w terminie 14 dni od jej zawiadomienia zgłosić zastrzeżenia do ich wiarygodności.
5. Zastrzeżenia rozpatrują na wspólnym posiedzeniu komisje, o których mowa w § 41 i § 43 niniejszego Statutu. O terminie posiedzenia z co najmniej 3 - dniowym wyprzedzeniem zawiadamiani są przedstawiciele wnioskodawców i Rada Osiedla.
6. Jeżeli ilość poprawnie złożonych podpisów jest mniejsza niż to wynika z ust. 1, komisje odrzucają wniosek o odwołanie Rady.
7. Ponowny wniosek o odwołanie Rady może być złożony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od posiedzenia Komisji.
8. Prawomocny wniosek o odwołanie Rady jest kierowany do Rady Miasta, która na najbliższym posiedzeniu odwołuje Radę i wyznacza miejsce oraz termin ponownych wyborów Rady.
IV. Zakres kontroli oraz nadzoru nad działalnością organów Osiedla.
§ 39
Osiedle prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Miasta Rzeszowa, zgodnie z przepisami prawa.
§ 40
Obsługę finansowo-księgową w zakresie dysponowania środkami finansowymi Osiedla prowadzi Urząd Miasta Rzeszowa, zaś nadzór Skarbnik Miasta Rzeszowa.
V. Postanowienia końcowe.
§ 41
Osiedle poprzez swoje organy współpracuje z Radą Miasta za pośrednictwem Komisji odpowiedzialnej za współpracę z samorządami osiedlowymi.
§ 42
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie, w szczególności przepisy:
1. Ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
2. Statut Miasta Rzeszowa.
§ 43
Wątpliwości na tle stosowania niniejszego Statutu rozstrzygają stosowne Komisje Rady Miasta w trybie i na zasadach ustalonych dla prac tych Komisji.
§ 44
Uchwała w chodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.
Przewodniczący Rady Miasta Rzeszowa
Andrzej Dec
inf. Mirosław Kubiak
Dyrektor Biura Rady Miasta