Zgodnie z art. 28 aa ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U z 2019 r., poz. 506) o samorządzie gminnym, Prezydent Miasta Rzeszowa, co roku do dnia 31 maja przedstawia Radzie Miasta Rzeszowa raport o stanie miasta Rzeszowa. Raport obejmuje podsumowanie działalności Prezydenta w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady miasta i budżetu obywatelskiego.
Rada Miasta Rzeszowa rozpatruje raport, podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium.
Nad przedstawionym raportem o stanie Miasta Rzeszowa przeprowadza się debatę. W debacie nad raportem o stanie Miasta Rzeszowa głos mogą zabierać radni, a także Mieszkańcy.
Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w trakcie debaty, składa do Przewodniczącego Rady Miasta Rzeszowa pisemne zgłoszenie, poparte co najmniej podpisami 50 osób.
Zgłoszenie można złożyć w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miasta Rzeszowa, ul. Rynek 1, bądź w Biurze Rady Miasta Rzeszowa, aleja pod Kasztanami 8 do dnia 17 czerwca br.
Mieszkańcy są dopuszczani do głosu według kolejności otrzymania zgłoszenia. Liczba mieszkańców mogących zabrać głos w debacie wynosi 15, chyba że Rada Miasta Rzeszowa postanowi o zwiększeniu tej liczby.