Siedziba
Adres: pl. Ofiar Getta 7, 35-002 Rzeszów
Sala Ślubów: Rynek 1 (Ratusz)
Infolinia: 1 77 88 99 00 Fax: 17 875 46 18
e-mail: usc@erzeszow.pl
Godziny pracy urzędu: poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek w godzinach
od 7.30 do 15.30, środa od godziny 7.30 do 17.00.
Urząd Stanu Cywilnego pełni dyżur w soboty w sprawie sporządzania aktów zgonu (za wyjątkiem świąt)
od godz. 7.30 - 15.30.
W Sobotę Wielkanocną dyżur pełniony jest od godziny 7:30 do 12:00.
Śluby cywilne udzielane są w rzeszowskim Ratuszu w soboty zgodnie z terminarzem.
Bieżąca informacja dotycząca terminów, w których udzielane są śluby dostępna jest pod numerem telefonu 17 85 4621 w godzinach pracy urzędu od poniedziałku do piątku.
Kierownik
Kierownik: mgr Jerzy WIKTOR
Zastępca Kierownika: dr Ewa KALANDYK
Zastępca Kierownika: mgr Marzena CZACH-SZARO
Zastępca Kierownika: mgr Iwona JABŁOŃSKA-GIERULA
Zastępca Kierownika: mgr Urszula KOWALSKA
Kompetencje:
Kieruje i organizuje pracę Wydziału na podstawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta
Rzeszowa (Zarządzenie Nr 19/2013 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 27 lutego 2013 r. ze zm.)
Zadania kierownika i zastępców kierownika USC:
· sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw, zgonów;
· przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński;
· przyjmowanie oświadczeń w sprawach:
· - uznania ojcostwa,
· - nadania dziecku nazwiska w trybie art. 90 Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego,
· - zmiany imienia dziecka,
· - powrotu małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
· prowadzenie postępowań z zakresu zmiany imion i nazwisk;
· organizowanie uroczystości 100-lecia urodzin;
· przygotowywanie projektów wniosków o nadanie medalu „Za długoletnie pożycie małżeńskie” oraz organizowanie uroczystości długoletniego pożycia małżeńskiego;
· wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego: urodzeń, małżeństw, zgonów;
· wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
· wydawanie zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo;
· wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństw przed upływem ustawowego okresu oczekiwania;
· wydawanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby;
· wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym;
· wydawanie zaświadczeń o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego;
· wydawanie zaświadczeń o przyjętych sakramentach;
· dokonywanie czynności materialno-technicznych w sprawach:
· przeniesienia do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego
rejestracji urodzenia albo zgonu, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i nie zostały tam zarejestrowane oraz rejestracji urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej jeżeli w państwie zdarzenia nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego,
- uzupełnienia aktu stanu cywilnego,
- sprostowania aktu stanu cywilnego,
- odtworzenia aktu stanu cywilnego sporządzonego w Polsce i poza granicami RP;
· prowadzenie archiwum USC;
· bieżące prowadzenie rejestru stanu cywilnego polegające na nanoszeniu zmian dotyczących aktów stanu cywilnego osób, w oparciu o prawomocne orzeczenia sądów, ostateczne decyzje, odpisy z akt stanu cywilnego oraz inne dokumenty mające wpływ na treść lub ważność aktu, w formie wzmianek dodatkowych;
· przenoszenie aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego;
· tworzenie zleceń przeniesienia aktów do rejestru stanu cywilnego oraz realizowanie wpływających zleceń;
· powiadamianie innych urzędów o sporządzonych aktach stanu cywilnego i zarejestrowanych zmianach;
· zamieszczanie przypisków do aktów stanu cywilnego;
· nanoszenie wzmianek marginesowych o rozwodach orzeczonych w państwach Unii europejskiej w oparciu o Rozporządzenie Rady (WE) NR 2201/2003 z dnia 27 listopada 2003 r. dotyczące jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach małżeńskich oraz w sprawach dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej, uchylające rozporządzenie (WE) nr 1347/2000;
· wpisywanie wzmianek dodatkowych i zamieszczanie przypisków w aktach stanu cywilnego na podstawie orzeczeń sądów państw obcych lub rozstrzygnięć innych organów państw obcych, jeżeli orzeczenia te podlegają uznaniu na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego lub innych właściwych przepisów;
· prowadzenie korespondencji z polskimi konsulatami oraz obcymi placówkami konsularnymi w zakresie realizowanych spraw;
· występowanie o nadanie numeru PESEL dla dzieci nowonarodzonych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;
· występowanie o zmianę numeru PESEL;
· wprowadzanie do rejestru PESEL zameldowania dziecka w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia;
· wprowadzenie do rejestru PESEL danych o wymeldowaniu w związku ze zgonem osób posiadających numer PESEL;
· wydawanie decyzji odmownych z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
Rejestry, Ewidencja, Archiwa
Zgodnie z art. 28 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego (tj. Dz.U. 2016 poz. 2064.) akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres:
100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia;
80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu.
Po upływie okresów, o których mowa, a przed przekazaniem aktów stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego do właściwego archiwum państwowego ich udostępnianie przez kierownika urzędu stanu cywilnego następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2016 r. poz. 1506).
Jednocześnie na podstawie art. 128 kierownik urzędu stanu cywilnego przekazuje do właściwych archiwów państwowych księgi stanu cywilnego prowadzone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy wraz z aktami zbiorowymi rejestracji stanu cywilnego oraz skorowidzami alfabetycznymi po upływie 100 lat od zamknięcia księgi urodzeń, a po upływie 80 lat od zamknięcia księgi małżeństw i księgi zgonów. Jeżeli w księdze stanu cywilnego była prowadzona więcej niż jedna księga stanu cywilnego, termin jej przechowywania jest liczony od daty zamknięcia ostatniej księgi stanu cywilnego prowadzonej w danej księdze.
Spis treści zasobów:
1. Księgi urodzeń małżeństw i zgonów (cywilne).
2. Księgi urodzeń i małżeństw odtwarzanych sądownie.
3. Księgi urodzeń, małżeństw i zgonów wyznania rzymsko - katolickiego.
4. Księgi urodzeń, małżeństw i zgonów wyznania greko-katolickiego.
5. Księgi urodzeń i zgonów wyznania mojżeszowego.
Szczegółowy wykaz powyższych zasobów znajduje się w załączniku.
UWAGA: zasoby archiwalne ulegają zmianie w związku z bieżącym przekazywaniem archiwaliów w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, do Archiwum Państwowego w Rzeszowie.
Z aktów stanu cywilnego znajdujących się w zasobach archiwalnych wydawane są odpisy i zaświadczenia (więcej w dziale: UZYSKANIE ODPISU AKTU STANU CYWILNEGO).