Siedziba
Adres: ul. Okrzei 1, 35-064 Rzeszów
Infolinia: 1 77 88 99 00
Fax: 17 875 42 60
E-Mail: fn@erzeszow.pl
ESP: \umrz\fn
Godziny pracy: pon., wt., czw. i pt.: 7.30-15.30, w środy 7.30-17.00
Dyrektor
Imię i nazwisko: Janina Dyjak
Kompetencje: Kieruje i organizuje pracę Wydziału Finansowego przy pomocy dwóch zastępców dyrektora oraz kierowników oddziałów. Bezpośrednio nadzoruje pracę Oddziału Należności Niepodatkowych, Oddziału Egzekucji Podatków i Opłat oraz stanowiska ds. kancelaryjnych.
Zastępca I
Imię i nazwisko: Elżbieta Gorczyca
Kompetencje: Nadzoruje pracę Oddziału Rachunkowości Podatkowej oraz kieruje pracą Referatu Ulg Podatkowych.
Zastępca II
Imię i nazwisko: Beata Magnowska
Kompetencje: Nadzoruje pracę Oddziału Wymiaru Podatków oraz kieruje pracą Referatu Kontroli Podatkowej.
Adres: ul. Okrzei 1, 35-064 Rzeszów
Infolinia: 1 77 88 99 00
Fax: 17 875 42 60
E-Mail: fn@erzeszow.pl
ESP: \umrz\fn
Podstawa prawna funkcjonowania wydziału:
Zarządzenie Nr 19/2013 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 27 lutego 2013 r.
Struktura organizacyjna:
W Wydziale Finansowym tworzy się:
1) Oddział Wymiaru Podatków;
2) Oddział Rachunkowości Podatkowej;
3) Oddział Rachunkowości Należności Niepodatkowych;
4) Oddział Egzekucji Podatków i Opłat;
5) Referat Ulg Podatkowych;
6) Referat Kontroli Podatkowej;
7) Stanowisko ds. kancelaryjnych.
Do zadań Oddziału Wymiaru Podatków należy:
1) prowadzenie ewidencji podatkowej podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego oraz jej aktualizacja; 2) prowadzenie postępowań podatkowych w zakresie naliczania podatków, o których mowa w pkt. 1 oraz udzielania ulg i zwolnień ustawowych na wniosek podatników; 3) wzywanie podatników do złożenia informacji podatkowych (IN, IR, IL) oraz deklaracji podatkowych (DN, DR, DL) i ich weryfikacja; 4) dokonywanie korekt deklaracji podatkowych z urzędu; 5) ustalanie w drodze decyzji wysokości podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego, w tym pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego dla osób fizycznych; 6) określanie w drodze decyzji wysokości podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego dla osób prawnych I jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej;
7) sporządzanie projektów sprawozdań dotyczących pomocy publicznej z zakresu udzielonych ulg i zwolnień ustawowych;
8) prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów;
9) sporządzanie wniosków karnych skarbowych oraz projektów postanowień o nałożeniu kar porządkowych;
10) przygotowywanie i przekazywanie dokumentów dla organu odwoławczego z zakresu prowadzonych spraw;
11) wydawanie zaświadczeń z zakresu prowadzonych spraw;
12) sporządzanie informacji o skutkach obniżenia stawek podatkowych oraz ulg i zwolnień stosowanych na podstawie uchwały Rady;
13) sporządzanie informacji niezbędnych do sporządzenia wniosków o refundację utraconych dochodów z tytułu ustawowych zwolnień w podatkach realizowanych przez wydział;
14) udzielanie informacji z akt podatkowych na wniosek uprawnionych organów;
15) sporządzanie projektów Interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Do zadań Oddziału Rachunkowości Podatkowej należy:
1) obsługa księgowa należności podatkowych z tytułu: podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, opłaty skarbowej oraz opłaty eksploatacyjnej;
2) prowadzenie ewidencji podatkowej podatku od środków transportowych i jej aktualizacja;
3) prowadzenie postępowań podatkowych w podatku od środków transportowych i opłacie skarbowej;
4) wzywanie podatników do złożenia deklaracji podatkowych na podatek od środków transportowych (DT) I Ich weryfikacja;
5) dokonywanie korekt deklaracji podatkowych z urzędu;
6) określanie w drodze decyzji wysokości podatku od środków transportowych oraz opłaty skarbowej;
7) stosowanie zwolnień ustawowych;
8) prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów w podatku od środków transportowych I opłacie skarbowej;
9) prowadzenie w księgach rachunkowych ewidencji: przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów I zaliczeń nadpłat z tytułu podatków i opłat, o których mowa w pkt. 1;
10) sporządzanie wniosków karnych skarbowych oraz projektów postanowień o nałożeniu kar porządkowych;
11) wydawanie zaświadczeń z zakresu prowadzonych spraw;
12) kontrola terminowości wpłat należności przez podatników;
13) podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych, takich jak upomnienia i tytuły wykonawcze;
14) wydawanie decyzji w sprawie stwierdzenia nadpłat;
15) zaliczanie i zwracanie nadpłat;
16) wydawanie decyzji o wygaśnięciu zobowiązania podatkowego poprzez przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych;
17) wydawanie postanowień o potrąceniu zobowiązania podatkowego z wierzytelności podatników;
18) inwentaryzacja sald zaległości oraz nadpłat w podatkach i opłatach w drodze weryfikacji;
19) ewidencja druków ścisłego zarachowania;
20) sporządzanie projektów sprawozdań z zakresu prowadzonych spraw;
21) przygotowywanie i przekazywanie dokumentów do organu odwoławczego z zakresu prowadzonych spraw;
22) sporządzanie projektów wniosków o ustanowienie hipoteki i zastawu skarbowego oraz zgłaszanie wierzytelności w przypadku ogłoszenia upadłości podmiotów gospodarczych;
23) udzielanie informacji z akt podatkowych na wniosek uprawnionych organów.
Do zadań Oddziału Rachunkowości Należności Niepodatkowych należy:
1) obsługa księgowa należności niepodatkowych z tytułu: opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
2) prowadzenie postępowań w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
3) określanie w drodze decyzji wysokości zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
4) prowadzenie w księgach rachunkowych ewidencji: przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu opłaty, o której mowa w pkt. 1;
5) wydawanie zaświadczeń z zakresu prowadzonych spraw;
6) kontrola terminowości wpłat należności przez podatników;
7) wystawianie tytułów wykonawczych i ich aktualizacja;
8) wydawanie decyzji w sprawie stwierdzenia nadpłat;
9) zaliczanie i zwracanie nadpłat;
10) wydawanie decyzji o wygaśnięciu zobowiązania poprzez przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych;
11) wydawanie postanowień o potrąceniu zobowiązania z wierzytelności podatników;
12) inwentaryzacja sald zaległości i nadpłat w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze weryfikacji;
13) ewidencja druków ścisłego zarachowania;
14) sporządzanie projektów sprawozdań z zakresu prowadzonych spraw;
15) przygotowywanie I przekazywanie dokumentów do organu odwoławczego z zakresu prowadzonych spraw;
16) sporządzanie projektów wniosków o ustanowienie hipoteki I zastawu skarbowego oraz zgłaszanie wierzytelności w przypadku ogłoszenia upadłości podmiotów gospodarczych;
17) udzielanie informacji z zakresu prowadzonych spraw, na wniosek uprawnionych organów.
Do zadań Oddziału Egzekucji Podatków i Opłat należy prowadzenie postępowania egzekucyjnego w zakresie należności z tytułu podatków i opłat, dla których Prezydent jest właściwy do ich ustalania i pobierania, a w szczególności:
1) ściąganie zaległych należności poprzez egzekucję ze środków pieniężnych, wynagrodzenia za pracę i świadczeń z ubezpieczenia społecznego, a także rachunków bankowych i wkładów oszczędnościowych oraz egzekucję z ruchomości;
2) składanie wniosków o wszczęcie egzekucji z nieruchomości oraz monitorowanie tego postępowania;
3) prowadzenie egzekucji łącznej należności pieniężnych w trybie administracyjnym po rozstrzygnięciu zbiegu egzekucji przez sąd.
Do zadań Referatu Ulg Podatkowych należy:
1) przygotowywanie projektów postanowień i decyzji w sprawach: odroczenia terminów płatności, rozkładania na raty oraz umorzenia zaległości w podatkach i opłatach realizowanych przez wydział, w tym stanowiących pomoc publiczną;
2) przygotowywanie projektów zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis przedsiębiorcom, którym udzielono ulg, o których mowa w pkt.l;
3) monitorowanie udzielonej pomocy publicznej;
4) przygotowywanie projektów postanowień w sprawach opinii wydawanych przez Prezydenta, dotyczących: obniżenia stawki, zwolnień płatnika, odraczania terminów płatności, rozłożeń na raty, umorzeń zaległości w podatkach stanowiących dochód budżetu miasta, a realizowanych przez urzędy skarbowe;
5) przygotowywanie i przekazywanie dokumentów do organu odwoławczego z zakresu prowadzonych spraw;
6) sporządzanie projektów:
a) sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej dla przedsiębiorców,
b) informacji o nieudzielaniu pomocy publicznej,
c) zestawień zbiorczych skutków zaopiniowanych i udzielonych ulg podatkowych;
7) sporządzanie do publicznej wiadomości projektu wykazu podatników, którym udzielono ulg podatkowych lub pomocy publicznej.
Do zadań Referatu Kontroli Podatkowej należy:
1) dokonywanie czynności sprawdzających mających na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami;
2) przeprowadzanie kontroli powszechności opodatkowania;
3) przeprowadzanie oględzin;
4) przeprowadzanie kontroli indywidualnej podatników pod względem zgodności ze stanem prawnym i faktycznym;
5) sporządzanie protokołów z czynności kontrolnych;
6) rozpatrywanie zastrzeżeń do protokołów z czynności kontrolnych, składanych przez kontrolowanych.
Do zadań Stanowiska ds. kancelaryjnych należy obsługa sekretariatu Wydziału Finansowego.
Tryb działania
Podania i wnioski w celu uzyskania odpowiednich decyzji i zaświadczeń można składać w:
1) sekretariacie Wydziału Finansowego;
2) kancelarii ogólnej Urzędu Miasta Rzeszowa (Ratusz, ul. Rynek 1, parter).
Tryb działania szczegółowo opisany jest w zakładce „Moja sprawa w urzędzie”, Wydział Finansowy.
Wysokość opłat
Opłacie skarbowej podlegają zaświadczenia. Potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku o wydanie zaświadczenia. Wysokość opłaty skarbowej oraz zwolnienia od opłaty skarbowej reguluje ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2012 r., poz. 1282 z późn. zm.).
Rejestry, ewidencje, archiwa