Procedury postępowania z wyrobami zawierającymi azbest
W związku z licznymi pytaniami mieszkańców Rzeszowa, dotyczącymi usuwania wyrobów zawierających azbest, informujemy jaka jest procedura postępowania z odpadami tego rodzaju.
Należy pamiętać, że azbest jest materiałem niebezpiecznym, który zwłaszcza podczas demontażu (łamanie, kruszenie, cięcie itp.) uwalnia do powietrza szkodliwe rakotwórcze włókna, które kumulują się w płucach. Działanie azbestu może się objawić nawet po 30 latach od momentu kontaktu z pyłem azbestowym. Pierwsze objawy mogące sygnalizować chorobę to: ból w klatce piersiowej, silny kaszel, duszności. Osoby posiadające na swojej posesji pokrycia dachowe lub elewacje z wyrobów zawierających azbest powinny postępować zgodnie z opisanymi poniżej procedurami.
OBOWIĄZKI WŁAŚCICIELA, ZARZĄDCY LUB UŻYTKOWNIKA MIEJSC, W KTÓRYCH BYŁ LUB JEST WYKORZYSTYWANY AZBEST
1. Złożenie informacji o wyrobach zawierających azbest
Właściciel, zarządca lub użytkownik miejsc, w których był lub jest wykorzystywany azbest, dokonuje inwentaryzacji zastosowanych wyrobów zawierających azbest, poprzez sporządzenie spisu z natury. Zgodnie z przepisami, mieszkańcy Rzeszowa posiadający wyroby zawierające azbest np. dach, elewację z eternitu, rury kominowo-azbestowe itp., powinni sporządzić informację zawierającą m.in. dane o ilości azbestu i miejscu jego występowania. Stosowną informację należy sporządzić w dwóch egzemplarzach:
- jeden egzemplarz przedkłada się w formie pisemnej Prezydentowi Miasta Rzeszowa corocznie w terminie do 31 stycznia,
- drugi egzemplarz przechowuje się przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.
Informację o wyrobach zawierających azbest należy sporządzić wg wzoru:
Formularz do sporządzenia informacji można również pobrać w Wydziale Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Rzeszowa, ul. Rynek 7.
Przypominamy mieszkańcom, którzy jeszcze nie dopełnili tego obowiązku o sporządzeniu stosownej informacji i złożeniu jej w Urzędzie Miasta Rzeszowa. Na podstawie zgromadzonych w ankietach danych, gmina prowadzi inwentaryzację i szacuje ilość i rodzaj azbestu na swoim terenie.
2. Wykonanie oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest
Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, gdzie są wykorzystywane wyroby zawierające azbest przeprowadza kontrolę (we własnym zakresie) stanu tych wyrobów. Z przeprowadzonej kontroli należy sporządzić i przechowywać w jednym egzemplarzu ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest.
W zależności od stopnia pilności wyroby podlegają obowiązkowi natychmiastowej wymiany, kolejnej ocenie w terminie do 1 roku, lub do 5 lat.
Formularz oceny należy sporządzić wg wzoru:
3. Zgłoszenie prac do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej
Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości obowiązany jest zgłosić prace polegające na zabezpieczeniu lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest do:
- Wydziału Architektury Urzędu Miasta Rzeszowa
ul. Kopernika 15
35-064 Rzeszów
finansowanie
Dane pozyskane od mieszkańców Rzeszowa w wyniku inwentaryzacji wyrobów azbestowych będą podstawą do opracowania „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Rzeszowa”. Dokument ten będzie niezbędny w poszukiwaniu źródeł finansowania usuwania i unieszkodliwania wyrobów zawierajacych azbest.
Aktualnie Bank Ochrony Środowiska S.A. – Oddział w Rzeszowie, posiada ofertę w zakresie preferencyjnego kredytowania inwestycji polegających na usuwaniu wyrobów zawierających azbest, realizowanych na terenie województwa podkarpackiego. O szczegóły oferty można pytać w oddziałach banku.
OBOWIĄZKI FIRMY WYKONUJĄCEJ USŁUGĘ DEMONTAŻU WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST
1. Zgłoszenie zamiaru wykonania prac demontażowych
Wykonawca, przed przystąpieniem do prac polegających na zabezpieczeniu lub usunięciu wyrobów zawierających azbest z obiektu, urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej, a także z terenu prac, obowiązany jest do zgłoszenia tego faktu do:
- Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta Rzeszowa
ul. Bardowskiego 2
35-005 Rzeszów
- Okręgowego Inspektora Pracy
ul. Gen. St. Maczka 4
35-234 Rzeszów
- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
ul. Dąbrowskiego 79a
35-040 Rzeszów
2. Wystawienie oświadczenia o prawidłowym wykonaniu prac
Po wykonaniu prac usuwania wyrobów zawierających azbest, wykonawca prac ma obowiązek złożenia właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub zarządcy nieruchomości pisemnego oświadczenia o prawidłowości wykonania prac.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dn. 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31),
- Rozporzadzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dn. 2 kwietna 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego uzytkowania i usuwania wyrobów zawierajacych azbest (Dz.U. Nr 71, poz. 649).