Wersja Archiwalna

 Procedury postępowania z wyrobami zawierającymi azbest

 

W związku z licznymi pytaniami mieszkańców Rzeszowa, dotyczącymi usuwania wyrobów zawierających azbest, informujemy jaka jest procedura postępowania z odpadami tego rodzaju.

Należy pamiętać, że azbest jest materiałem niebezpiecznym, który zwłaszcza podczas demontażu (łamanie, kruszenie, cięcie itp.) uwalnia do powietrza szkodliwe rakotwórcze włókna, które kumulują się w płucach. Działanie azbestu może się objawić nawet po 30 latach od momentu kontaktu z pyłem azbestowym. Pierwsze objawy mogące sygnalizować chorobę to: ból w klatce piersiowej, silny kaszel, duszności.  Osoby posiadające na swojej posesji pokrycia dachowe lub elewacje z wyrobów zawierających azbest powinny postępować zgodnie z opisanymi poniżej procedurami.

OBOWIĄZKI WŁAŚCICIELA, ZARZĄDCY LUB UŻYTKOWNIKA MIEJSC, W KTÓRYCH BYŁ LUB JEST WYKORZYSTYWANY AZBEST

 1. Złożenie informacji o wyrobach zawierających azbest

Właściciel, zarządca lub użytkownik miejsc, w których był lub jest wykorzystywany azbest, dokonuje inwentaryzacji zastosowanych wyrobów zawierających azbest, poprzez sporządzenie spisu z natury. Zgodnie z przepisami, mieszkańcy Rzeszowa posiadający wyroby zawierające azbest np. dach, elewację z eternitu, rury kominowo-azbestowe itp., powinni sporządzić informację zawierającą m.in. dane o ilości azbestu i miejscu jego występowania. Stosowną informację należy sporządzić w dwóch egzemplarzach:

- jeden egzemplarz przedkłada się w formie pisemnej Prezydentowi Miasta Rzeszowa corocznie w terminie do 31 stycznia,

- drugi egzemplarz przechowuje się przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.

Informację o wyrobach zawierających azbest należy sporządzić wg wzoru:

 

 Informacja o wyrobach zawierających azbest
 

Formularz do sporządzenia informacji można również pobrać w Wydziale Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Rzeszowa, ul. Rynek 7.

 
Przypominamy mieszkańcom, którzy jeszcze nie dopełnili tego obowiązku o sporządzeniu stosownej informacji i złożeniu jej w Urzędzie Miasta Rzeszowa. Na podstawie zgromadzonych w ankietach danych, gmina prowadzi inwentaryzację i szacuje ilość i rodzaj azbestu na swoim terenie.
 
2. Wykonanie oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest
 
Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, gdzie są wykorzystywane wyroby zawierające azbest przeprowadza kontrolę (we własnym zakresie) stanu tych wyrobów. Z przeprowadzonej kontroli należy sporządzić i przechowywać w jednym egzemplarzu ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest.  
W zależności od stopnia pilności wyroby podlegają obowiązkowi natychmiastowej wymiany, kolejnej ocenie w terminie do 1 roku, lub do 5 lat.
Formularz oceny należy sporządzić wg wzoru:
 
Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest
 
3. Zgłoszenie prac do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej
 
Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości obowiązany jest zgłosić prace polegające na zabezpieczeniu lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest do:
- Wydziału Architektury Urzędu Miasta Rzeszowa
ul. Kopernika 15
35-064 Rzeszów
 
finansowanie
 
Dane pozyskane od mieszkańców Rzeszowa w wyniku inwentaryzacji wyrobów azbestowych będą podstawą do opracowania „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Rzeszowa”. Dokument ten będzie niezbędny w poszukiwaniu źródeł finansowania usuwania i unieszkodliwania wyrobów zawierajacych azbest.
Aktualnie Bank Ochrony Środowiska S.A. – Oddział w Rzeszowie, posiada ofertę w zakresie preferencyjnego kredytowania inwestycji polegających na usuwaniu wyrobów zawierających azbest, realizowanych na terenie województwa podkarpackiego. O szczegóły oferty można pytać w oddziałach banku.
 
OBOWIĄZKI FIRMY WYKONUJĄCEJ USŁUGĘ DEMONTAŻU WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST
 
1. Zgłoszenie zamiaru wykonania prac demontażowych
 
Wykonawca, przed przystąpieniem do prac polegających na zabezpieczeniu lub usunięciu wyrobów zawierających azbest z obiektu, urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej, a także z terenu prac, obowiązany jest do zgłoszenia tego faktu do:
  • Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta Rzeszowa
ul. Bardowskiego 2
35-005 Rzeszów
  •  Okręgowego Inspektora Pracy  
ul. Gen. St. Maczka 4
35-234 Rzeszów
  • Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

ul. Dąbrowskiego 79a
35-040 Rzeszów

 
2. Wystawienie oświadczenia o prawidłowym wykonaniu prac
 
Po wykonaniu prac usuwania wyrobów zawierających azbest, wykonawca prac ma obowiązek złożenia właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub zarządcy nieruchomości pisemnego oświadczenia o prawidłowości wykonania prac.
 
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dn. 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31),
 
- Rozporzadzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dn. 2 kwietna 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego uzytkowania i usuwania wyrobów zawierajacych azbest (Dz.U. Nr 71, poz. 649).
 
 

 

Opublikował(a): 06.07.2011 11:02, Anna Kwarta
Wytworzył(a): 21.05.2010 11:09, Małgorzata Wojnowska
Drukuj Poleć znajomym