Siedziba
Adres: ul. Okrzei 1, 35-064 Rzeszów
Telefon:
Fax: 17 875 42 30
E-Mail: kr@um.rzeszow.pl
Godziny pracy: poniedziałek – piątek 7.30 - 15.30, środa - 7.30 – 17.00
Dyrektor
Imię i nazwisko: Grażyna ŻAROWSKA-HOMIK
Siedziba: ul. Okrzei 1, 35-064 Rzeszów
Telefon:
E-Mail: kr@erzeszow.pl
Kompetencje:
1. Prowadzenie ksiąg rachunkowych dla ewidencji dochodów niepodatkowych i wydatków na wszystkich etapach związanych z ich rozliczaniem, w zakresie określonym w planie finansowym Urzędu dla Wydziału Księgowo- Rachunkowego, w tym projektów dofinansowanych środkami pomocowymi zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Prowadzenie ksiąg rachunkowych dla ewidencjonowania funduszu celowego i działalności finansowo wyodrębnionych, w tym sum depozytowych.
3. Obsługa finansowa i kasowa zadań wymienionych w pkt. 1 i 2.
4. Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi w ramach rachunków bankowych prowadzonych przez Wydział.
5. Sporządzanie sprawozdań budżetowych, finansowych i statystycznych z zakresu prowadzonej ewidencji.
6. Sporządzanie łącznego sprawozdania finansowego Gminy i bilansu skonsolidowanego Gminy.
7. Obsługa pracowników i usługodawców, Radnych Miasta Rzeszowa i Przewodniczących Rad Osiedli oraz stypendystów w zakresie naliczenia i rozliczenia wypłat wynagrodzeń, diet, stypendiów i świadczeń społecznych.
8. Rozliczenie publiczno- prawne z tytułu wypłat określonych w pkt 7.
9. Rozliczanie podatku od towarów i usług dla Urzędu Miasta Rzeszowa.
10. Prowadzenie ewidencji szczegółowej majątku Urzędu.
Struktura organizacyjna:
1. Wydziałem Księgowo – Rachunkowym kieruje dyrektor wydziału- główny księgowy Urzędu, przy pomocy zastępcy dyrektora oraz kierowników oddziałów.
2. W Wydziale Księgowo - Rachunkowym tworzy się:
a) Oddział księgowości dochodów niepodatkowych i wydatków Urzędu;
b) Oddział płac i świadczeń oraz ewidencji majątku Urzędu;
c) Oddział księgowości projektów finansowanych środkami pomocowymi i funduszy celowych.
Zadania
Do zadań Oddziału księgowości dochodów niepodatkowych i wydatków Urzędu należy:
1) obsługa finansowa rachunków bankowych Urzędu, a w szczególności w zakresie dochodów niepodatkowych, w tym dochodów rządowych, wydatków i sum depozytowych, w tym opłat CEPIK;
2) kasowa obsługa zadań realizowanych przez wydziały i biura Urzędu w zakresie dochodów niepodatkowych, wydatków budżetowych, funduszu celowego, projektów współfinansowanych środkami pomocowymi oraz wadiów i gwarancji, a także innych zadań z działalności finansowo wyodrębnionych;
3) ewidencja syntetyczna i szczegółowa dochodów niepodatkowych i wydatków budżetowych realizowanych przez wydziały i biura Urzędu zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych;
4) prowadzenie ewidencji szczegółowej inwestycji miejskich i zadań remontowych w szczegółowości: poszczególnych zadań określonych w uchwale budżetowej i wieloletniej prognozie finansowej, klasyfikacji budżetowej i strukturalnej oraz źródeł finansowania;
5) ewidencja syntetyczna i szczegółowa:
a) sum depozytowych,
b) wydatków niewygasających Urzędu,
c) zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
6) ewidencja szczegółowa rozrachunków;
7) prowadzenie ewidencji księgowej (syntetycznej i szczegółowej) dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług Urzędu;
8) prowadzenie ewidencji zaangażowania wydatków obciążających plan finansowy Urzędu roku bieżącego oraz zaangażowania w latach następnych;
9) prowadzenie ewidencji wniosków o uruchomienie procedury zamówień publicznych i zawieranych umów oraz pozostałych umów nie objętych procedurami ustawy „Prawo zamówień publicznych”, na zakupy materiałów i realizację usług, w ramach zadań wykonywanych przez wydziały i biura Urzędu oraz dokonywanie wstępnej kontroli zawieranych umów w zakresie zgodności z planem finansowym i wieloletnia prognozą finansową;
10) prowadzenie ewidencji pozabilansowej zabezpieczeń bankowych i gwarancji ubezpieczeniowych dla umów, zgodnie z ustawą „Prawo zamówień publicznych”;
11) prowadzenie ewidencji szczegółowej wydatków organów osiedli w podziale na poszczególne Rady;
12) rozliczenie delegacji pracowników Urzędu i radnych;
13) dochodzenie należności cywilnoprawnych i publicznoprawnych z tytułu dochodów niepodatkowych oraz prowadzenie ich windykacji;
14) sporządzanie danych przy współpracy z Wydziałem Organizacyjno – Administracyjnym do kwartalnych i rocznych sprawozdań statystycznych z zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników Urzędu.
Do zadań Oddziału płac i świadczeń oraz ewidencji majątku Urzędu należy:
1) sporządzanie list płac i obliczanie świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych dla pracowników Urzędu;
2) przygotowanie wypłat należności z tytułu: umów zleceń i o dzieło, diet radnych i przewodniczących rad osiedli, ryczałtów za korzystanie z samochodów prywatnych do celów służbowych, świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych stypendiów dla uczniów szkół i sportowców oraz wynagrodzeń biegłych i członków komisji działających przy Prezydencie, a także staży w ramach środków funduszu celowego PFRON;
3) naliczanie i odprowadzanie podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłat wynagrodzeń i innych należności oraz składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusz pracy;
4) sporządzanie miesięcznych deklaracji rozliczeniowych ZUS wraz z raportami imiennymi;
5) sporządzanie rocznych deklaracji podatku dochodowego od osób fizycznych i informacji z tytułu rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych dla pracowników, radnych, stypendystów oraz osób świadczących usługi w ramach umów cywilno – prawnych,
6) terminowe naliczanie i odprowadzanie opłat na fundusz PFRON oraz sporządzanie informacji rocznych o należnych wpłatach;
7) wyliczanie wynagrodzeń dla celów emerytalno – rentowych i ustalenia kapitału początkowego dla pracowników Urzędu, a także byłych pracowników zlikwidowanych przedsiębiorstw miejskich, z wyjątkiem jednostek organizacyjnych oświaty, w oparciu o zarchiwizowane dokumenty;
8) przygotowanie analiz z zakresu wykorzystania środków na wynagrodzenia i inne świadczenia dla potrzeb Skarbnika i Sekretarza;
9) prowadzenie ewidencji szczegółowej majątku Urzędu, a w szczególności: środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, materiałów w magazynach, pozostałych środków trwałych i pozostałych wartości niematerialnych i prawnych, a także pozabilansowej ewidencji drobnego wyposażenia;
10) naliczanie umorzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
11) rozliczanie inwentaryzacji prowadzonej w drodze spisu z natury.
12) sporządzanie sprawozdań dotyczących majątku Urzędu zgodnie z wymogami programów statystycznych.
Do zadań Oddziału księgowości projektów finansowanych środkami pomocowymi i funduszy celowych należy:
1) weryfikacja wniosków aplikacyjnych w ramach kontroli formalno- rachunkowej i wstępnej kontroli zgodności z planem finansowym Urzędu i wieloletnią prognozą finansową;
2) kontrola umów o dofinansowanie pod względem formalno – rachunkowym i kontroli wstępnej w zakresie zgodności z planem finansowym Urzędu Miasta Rzeszowa, uchwałami Rady Miasta o zobowiązaniach i wieloletnią prognozą finansową oraz zarządzeniami Prezydenta;
3) prowadzenie kontroli wniosków o uruchomienie procedury zamówień publicznych i zawieranych umów nie objętych procedurami procesu zamówień publicznych, na dostawy towarów i usług w ramach zadań realizowanych w projektach z dofinansowaniem środkami pomocowymi lub finansowo wyodrębnionymi, w zakresie zgodności z planem finansowym Urzędu i wieloletnią prognozą finansową oraz ich ewidencja;
4) prowadzenie obsługi finansowej wyodrębnionych rachunków bankowych dla realizacji projektów i funduszu celowego i zadań realizowanych w ramach działalności finansowo wyodrębnionej;
5) ewidencja syntetyczna i szczegółowa dochodów, przychodów, wydatków, rozrachunków i rozliczeń realizowanych przez wydziały i biura Urzędu w ramach projektów i funduszu celowego, działalności finansowo wyodrębnionej, zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości, ustawy o finansach publicznych, a także wytycznych dla poszczególnych środków z dofinansowania zewnętrznego;
6) ewidencja szczegółowa planu finansowego dla poszczególnych projektów, zaangażowania budżetu roku bieżącego i lat przyszłych;
7) kontrola wykorzystania środków planu finansowego funduszu celowego w ramach kontroli wstępnej;
8) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych funduszu celowego;
9) kontrola i weryfikacja, przedkładanych przez wydziały i biura realizujące projekty: sprawozdań, wniosków o płatność, raportów i innych dokumentów finansowych wymaganych przez Instytucje Wdrażające/ Pośredniczące/ Zarządzające, w części finansowej, pod względem zgodności z ewidencją księgową oraz umową o realizację projektu.
Zadania wspólne oddziałów:
1) kontrola formalno- rachunkowa dowodów księgowych właściwych dla zakresu zadań Oddziału, w ramach kontroli wstępnej;
2) współpraca z bankiem obsługującym rachunki bankowe Urzędu, w zakresie objętym umową;
3) sporządzanie jednostkowych sprawozdań z dochodów niepodatkowych i wydatków Urzędu w zakresie:
a) sprawozdań budżetowych,
b) operacji finansowych,
c) sprawozdania finansowego, w tym: bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu,
d) sprawozdań o wydatkach strukturalnych.
4) przygotowywanie łącznego sprawozdania finansowego bilansu, rachunku wyników, zmian w funduszu, z danych łącznych Wydziału Budżetowego (jednostki oświatowe) i pozostałych jednostek organizacyjnych Miasta;
5) przyjmowanie i weryfikowanie zestawień od jednostek organizacyjnych Miasta do bilansu skonsolidowanego i sporządzanie łącznego bilansu skonsolidowanego Gminy;
6) przygotowanie analiz dotyczących wykonania planu finansowego Urzędu w zakresie niepodatkowych dochodów i wydatków realizowanych przez wydziały i biura Urzędu, dla potrzeb Prezydenta, Skarbnika i Sekretarza Miasta;
7) bieżąca współpraca z dostawcami oprogramowania informatycznego do prowadzenie ksiąg rachunkach w zakresie jego użytkowania oraz aktualizacji i modernizacji;
8) prowadzenie inwentaryzacji w drodze potwierdzenia sald i weryfikacji;
9) sporządzanie przy współpracy wydziałów merytorycznych informacji o zaległościach w regulowaniu należności i zobowiązań przedsiębiorców wobec gminy i powiatu;
10) przygotowywanie do archiwizowania i terminowe przekazywanie do archiwum dowodów księgowych i dokumentacji finansowo- księgowej z zachowaniem zasad i procedur szczególnych oraz bieżąca współpraca z archiwum zakładowym.
Dotacje
Dotacje otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2007 r.
Dotacje przekazane innym jednostkom samorządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2007 r.
Dotacje otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2008 r.
Dotacje przekazane innym jednostkom samrządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2008 r.
Informacja zgodnie z art. 37 ust.1 pkt 2 Ustawy o finansach publicznych (Dz.U. 157, poz.1240 z późn.zm.):
Dotacje otrzymane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2009 r.
Dotacje udzielone innym jednostkom samorządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2009 r.
Dotacje otrzymane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2010 r.
Dotacje udzielone innym jednostkom samorządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2010 r.
Dotacje otrzymane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2011 r.
Dotacje udzielone innym jednostkom samorządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2011 r.
Dotacje otrzymane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2012 r.
Dotacje udzielone innym jednostkom samorządu terytorialnego przez Gminę Miasto Rzeszów w 2012 r.
Wysokość opłat i Prowadzone sprawy
Nie dotyczy
Rejestry, ewidencje, archiwa
Nie dotyczy
Informacje nieudostępnione
Nie dotyczy
Finanse
I. Informacja o stanie majątku UM
II. Bilans skonsolidowany Miasta Rzeszowa
Data opracowania
29 lipca 2003 r., 18.05.2005 r., 31.05.2007 r., 26.02.2008 r. 23.08.2010r.
Opracowała
Ewa Depa
Zatwierdziła
Grażyna Żarowska Homik - Dyrektor Wydziału, Główny Księgowy Urzędu