Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności. W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. zamknij

Uchwała Nr VI/24/2003

w sprawie procedury uchwalania budżetu

 

Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 53 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),

 

Rada Miasta Rzeszowa uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

1. Podstawą przygotowania projektu uchwały budżetowej winien być wykaz szczegółowych zadań, zaplanowanych do wykonania wraz z szacunkowym kosztem ich wykonania. Wszystkie zadania winny mieć określony efekt rzeczowy, jaki w wyniku wydatkowania zaplanowanych środków zostanie osiągnięty.

2. Zasady kalkulacji środków na wydatki bieżące (wydatki osobowe, opłata mediów, usługi niematerialne, remonty itp.), należy oprzeć o założenia do konstrukcji budżetu państwa, przyjmując za podstawę następujące wskaźniki:
1) stopień inflacji,
2) wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (w stosunku rocznym),
3) wzrost wynagrodzeń brutto w gospodarce narodowej,
4) wzrost wydatków w budżecie państwa.

3. Wydatki budżetu należy opracować w oparciu o obowiązującą klasyfikację budżetową, z podziałem na działy, rozdziały i paragrafy.

4. Dodatkowe kryteria: Przy podejmowaniu szczegółowych decyzji odnośnie umieszczania poszczególnych zadań w projekcie budżetu, należy dać pierwszeństwo tym, które odpowiadają poniższym wymogom:
1) zadania, które są zadaniami własnymi gminy i powiatu,
2) zadania rozpoczęte w roku ubiegłym lub wcześniej i wymagające kontynuacji dla uzyskania efektu;
3) zadania, które relatywnie szybko spowodują obniżenie wydatków, co pozwoli na szybki zwrot poniesionych nakładów i potem osiągnięcie oszczędności w okresach następnych;
4) zadania, które zapewniają niezbędne usługi dla dużej liczby mieszkańców;
5) zadania, które mogą być wykonywane przy wykorzystaniu prac interwencyjnych;
6) zadania, których wykonanie spowoduje tworzenie nowych dochodów dla Miasta;
7) zadania, na które można uzyskać szybkie, niskoprocentowe kredyty;
8) zadania wynikające z funkcji Miasta, jako ośrodka regionalnego;
9) zadania, przy realizacji których można wykorzystać środki pomocowe.

 

§ 2

 

Radni, przedstawiciele osiedli oraz reprezentanci społecznych komitetów i stowarzyszeń mieszkańców, a także podmioty ubiegające się o dotacje mogą składać do merytorycznych wydziałów Urzędu Miasta wnioski (oferty) do projektu budżetu, w terminie do 31 sierpnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Wydziały te przygotowują kalkulacje kosztów i przedkładają Skarbnikowi Miasta, zgodnie z § 3 uchwały.

 

§ 3

 

Dyrektorzy i kierownicy jednostek budżetowych, zakładów budżetowych oraz komunalnych osób prawnych, a także kierownicy miejskich służb, inspekcji i straży opracowują i przedkładają Skarbnikowi Miasta, za pośrednictwem wydziałów Urzędu Miasta i jednostek równorzędnych, w terminie do 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy, plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych.

 

§ 4

 

Projekty planów finansowych, o których mowa w § 3, opracowywane są na podstawie:
1) wskazówek określonych w § 1,
2) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy, z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
3) prognozy cen w roku budżetowym,
4) przewidywanego stanu zatrudnienia w roku budżetowym (w oparciu o zatrudnienie w roku poprzedzającym rok budżetowy),
5) wynagrodzeń, w oparciu o wynagrodzenia obowiązujące w roku poprzedzającym rok budżetowy.

 

§ 5

 

Skarbnik Miasta w oparciu o przedłożone projekty planów finansowych, prognozowane kwoty dochodów własnych, planowane dotacje celowe na realizację zadań własnych oraz z zakresu administracji rządowej i subwencje z budżetu państwa, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.

 

§ 6

 

1. Prezydent Miasta Rzeszowa przygotowuje, na podstawie § 1 niniejszej uchwały oraz materiałów opracowanych przez Skarbnika Miasta, projekt budżetu.
2. Projekt budżetu oraz informację o stanie mienia komunalnego z objaśnieniami, Prezydent Miasta Rzeszowa przedkłada do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy:
1) Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Rzeszowie w celu wydania opinii,
2) Radzie Miasta Rzeszowa.

 

§ 7

 

1. Przewodniczący Rady Miasta przesyła niezwłocznie (w terminie do 7 dni) projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady Miasta.
2. Komisje Rady Miasta odbywają posiedzenia, na których formułowane są pisemne opinie o projekcie budżetu i przekazują je do Komisji Ekonomiczno - Budżetowej do 30 listopada. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego już w projekcie istnieje powinność wskazania przez Komisję, źródła jego sfinansowania.
3. Opinie poszczególnych komisji są podstawą sformułowania, w terminie do 7 grudnia przez Komisję Ekonomiczno - Budżetową, ostatecznej opinii o projekcie budżetu.

4. W posiedzeniach Komisji Ekonomiczno-Budżetowej, na których opiniowany jest projekt budżetu, uczestniczą przewodniczący stałych Komisji Rady lub ich zastępcy.

 

§ 8

 

Pisemna opinia Komisji Ekonomiczno-Budżetowej o projekcie budżetu przekazywana jest niezwłocznie (do 7 dni) Prezydentowi Miasta Rzeszowa, który po zapoznaniu się z jej treścią, nanosi w terminie 14 dni, stosowne poprawki.

 

§ 9

 

Przy sporządzaniu porządku sesji Rady Miasta, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu powinny być uwzględnione następujące punkty:
1) odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
2) odczytanie opinii Komisji Ekonomiczno-Budżetowej oraz wniosków radnych,
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie,
4) dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,
5) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

 

§ 10

 

1. Projekt uchwały budżetowej opracowany jest w szczegółowości określonej w przepisach prawa dla uchwały budżetowej.

 

§ 11

 

Do projektu uchwały budżetowej Prezydenta Miasta Rzeszowa dołącza:
1) objaśnienie,
2) prognozę zadłużenia Miasta,
3) informację o stanie mienia komunalnego,

 

§ 12

 

Objaśnienia do projektu budżetu obejmują:
1) szczegółowe omówienie dochodów z poszczególnych źródeł, ze wskazaniem sposobu i podstaw ich obliczania;
2) szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, w tym:
a) wydatków na zadania własne o charakterze obligatoryjnym,
b) wydatków na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie i wykonywane przez powiat,
c) wydatków na cele inwestycyjne,
d) dotacji dla jednostek organizacyjnych rozliczających się z budżetem Miasta,
e) dotacji dla innych podmiotów,
f) środków wyodrębnionych do dyspozycji osiedli;
3) omówienie przychodów, związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytowych (pożyczek);
4) informację o źródłach przychodów oraz rodzajach rozchodów jednostek gospodarki pozabudżetowej, a także stanie ich środków obrotowych, ujętą w kontekście planowanych wpłat tych jednostek do budżetu oraz przyznanych dla nich dotacji;
5) omówienie zadań inwestycyjnych, ze wskazaniem w szczególności:
a) nazw inwestycji,
b) źródeł finansowania, w tym zaangażowania środków budżetu Miasta,
c) stanu zaawansowania robót,
d) ogólnego kosztu inwestycji,
e) dat rozpoczęcia i zakończenia robót.

 

§ 13

 

Sposób dokonywania zmian budżetowych określa załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 14

 

Traci moc uchwała Nr XIX/139/99 Rady Miasta Rzeszowa z 13 lipca 1999 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu.

 

§ 15

 

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Rzeszowa.

 

§ 16

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodnicząca Rady Miasta Rzeszowa
Elżbieta Dzierżak



Załącznik
do uchwały Rady Miasta w sprawie procedury

 

Procedura dokonywania zmian budżetowych

Pod pojęciem zmian budżetowych rozumieć należy:
- zmiany budżetu,
- zmiany w budżecie (korekty).

1. Za zmianę budżetu rozumie się wszelkie zmiany zwiększające lub zmniejszające ogólne kwoty dochodów lub wydatków oraz dotyczące źródeł pokrycia niedoboru budżetowego:
1) wprowadzane do budżetu zarządzeniem Prezydenta Miasta Rzeszowa - w zakresie przewidzianym przez przepisy prawne,
2) wprowadzane do budżetu uchwałą Rady Miasta - w pełnym zakresie.

2. Ustala się procedurę dokonywania zmian budżetu:
1) w zakresie środków określonych w pkt 1 ppkt 1 Prezydent Miasta Rzeszowa podejmuje stosowne zarządzenie,
2) w sytuacjach wymagających zmian budżetu określonych w pkt 1 ppkt 2:
a) dysponent środków budżetowych zobowiązany jest zwrócić się z pisemnym wnioskiem do Skarbnika Miasta precyzując kwotę, rodzaj zadania, bądź źródło dochodu, podstawę prawną oraz kalkulację, podając dodatkowo uzasadnienie celu zmiany budżetu oraz jej termin,
b) Skarbnik Miasta opiniuje wniosek i przedstawia Prezydentowi Miasta Rzeszowa projekt uchwały zmieniającej budżet,
c) Prezydent Miasta Rzeszowa przyjmując projekt uchwały zmieniającej budżet, decyduje o skierowaniu jej na najbliższą sesję Rady Miasta,
d) Przewodniczący Rady Miasta kieruje projekt do zaopiniowania przez odpowiednią komisję stałą Rady Miasta, której zakresu działania dotyczy proponowana zmiana,
e) projekt uchwały wraz z opiniami komisji stałych Rady Miasta kierowany jest do Komisji Ekonomiczno-Budżetowej, która wydaje opinie.

3. Za zmianę w budżecie (korektę) rozumie się wszelkie przesunięcia środków pomiędzy działami klasyfikacji budżetowej dokonywane uchwałą Rady Miasta lub przesunięcia środków, dokonywane zarządzeniem Prezydenta Miasta Rzeszowa (zgodnie z upoważnieniem), pomiędzy rozdziałami w ramach tego samego działu klasyfikacji budżetowej oraz przesunięcia z działu 758 "Różne rozliczenia", z rozdziału "Rezerwy ogólne i celowe". Korekta budżetu nie narusza ogólnej sumy dochodów i wydatków.

4. Ustala się procedurę dokonywania zmian w budżecie (korekt):
1) w sytuacjach wymagających zmian w budżecie (korekt) dysponent środków budżetowych zobowiązany jest zwrócić się z pisemnym wnioskiem do Wydziału Budżetowego, precyzując kwotę, klasyfikację budżetową i uzasadnienie korekty;
2) Dyrektor Wydziału Budżetowego, po zasięgnięciu opinii Skarbnika Miasta, przygotowuje projekt zarządzenia Prezydenta Miasta Rzeszowa lub projekt uchwały Rady Miasta;
3) dalszy bieg projektu uchwały odbywa się zgodnie z pkt 2, ppkt 2 lit. c-e.

Opublikował(a): 04.12.2009 14:20, Krzysztof Janda
Wytworzył(a): 08.10.2003 00:24, Import danych
Drukuj Poleć znajomym

Ilość odwiedzin: 22502663
Urząd Miasta Rzeszowa
Rynek 1, 35-064 Rzeszów   |   Infolinia: 17 788 99 00, Fax: 017 87 54 105   |   WWW: www.rzeszow.pl   |   E-mail: umrz@erzeszow.pl