Siedziba
Adres: ul. Okrzei 1, 35-064 Rzeszów
Telefon: 017 875 42 15
Fax: 017 875 42 77
E-Mail: bu@um.rzeszow.pl
Godziny pracy: poniedziałek – piątek 7.30 - 15.30
Dyrektor
Imię i nazwisko: Janina WILK
Siedziba: ul. Okrzei 1, 35-064 Rzeszów
Telefon: 017 875 42 15
E-Mail: bu@erzeszow.pl
Kompetencje: Kieruje i organizuje pracę Wydziału.
Struktura organizacyjna
1. Wydziałem Budżetowym kieruje dyrektor wydziału, przy pomocy zastępcy i kierowników oddziałów.
2. W Wydziale Budżetowym tworzy się następujące oddziały:
1) Oddział Planowania i Sprawozdawczości Budżetowej;
2) Oddział Księgowości Budżetu Miasta.
3. Pracą oddziałów kierują kierownicy.
Zadania
1. Do zadań Wydziału Budżetowego należy.
1) opracowywanie projektu budżetu miasta i jego zmian;
2) opracowywanie informacji i sprawozdań z wykonania budżetu miasta;
3) obsługa finansowo-księgowa budżetu.
2. Do zadań Oddziału Planowania i Sprawozdawczości Budżetowej należy:
1) opracowywanie materiałów planistycznych kierowanych do wydziałów i jednostek organizacyjnych miasta w celu przygotowania projektu budżetu miasta, ich analiza i weryfikacja;
2) opracowywanie projektu budżetu miasta wraz z objaśnieniami we współpracy z wydziałami oraz jednostkami organizacyjnymi miasta;
3) opracowywanie we współdziałaniu z wydziałami, planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej;
4) zawiadamianie jednostek organizacyjnych miasta, za pośrednictwem wydziałów merytorycznych, o kwotach dochodów i wydatków ujętych w projekcie budżetu, uchwale budżetowej i uchwałach zmieniających budżet, niezbędnych do opracowania planów finansowych;
5) opracowywanie układu wykonawczego budżetu i jego bieżąca aktualizacja;
6) opracowywanie, we współpracy z wydziałami planu finansowego Urzędu;
7) opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu miasta we współdziałaniu zwydziałami i jednostkami organizacyjnymi miasta oraz jego aktualizacja w trakcie roku budżetowego;
8) sporządzanie załączonej do budżetu miasta prognozy długu miasta, analiz sytuacji finansowej miasta oraz symulacji dotyczącej możliwości sfinansowania deficytu budżetowego;
9) opracowywanie, projektów uchwał Rady Miasta i zarządzeń Prezydenta w sprawie zmian budżetu, i w budżecie oraz innych uchwał związanych z budżetem;
10) przygotowywanie we współpracy z wydziałami i jednostkami organizacyjnymi miasta projektu uchwał Rady w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego;
11) weryfikacja poleceń przekazania środków dla jednostek organizacyjnych miasta i monitorowanie ich wykorzystania;
12) opracowywanie doraźnych analiz z wykonania budżetu dla potrzeb Prezydenta i Zastępców Prezydenta, Skarbnika i komisji Rady Miasta;
13) sporządzanie:
a) informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta za I półrocze roku budżetowego przedkładanej przez Prezydenta Radzie i RIO,
b) sprawozdania rocznego z wykonania budżetu miasta przedkładanego przez Prezydenta Radzie i RIO;
14) opracowywanie ankiet dotyczących dochodów i wydatków budżetu miasta;
15) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową w Rzeszowie oraz Podkarpackim Urzędem Wojewódzkim w Rzeszowie w zakresie spraw budżetowych.
3. Do zadań Oddziału Księgowości Budżetu Miasta należy.
1) prowadzenie rachunkowości organu finansowego miasta na prawach powiatu wg odrębnego planu kont;
2) ewidencja analityczna:
a) dochodów Miasta wg źródeł ich pochodzenia,
b) dotacji celowych na zadania administracji rządowej i realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
c) środków przekazywanych jednostkom budżetowym miasta,
d) lokat terminowych,
e) rozrachunków z Urzędami Skarbowymi z tytułu realizowanych przez nie podatków stanowiących dochód miasta;
3) ewidencja przychodów z pożyczek, kredytów i obligacji oraz terminowa realizacja ich spłat, zgodnie z zawartymi umowami;
4) sporządzanie przelewów środków budżetowych dla poszczególnych dysponentów;
5) terminowe przekazywanie należności Skarbu Państwa, otrzymanych z jednostek organizacyjnych realizujących zadania z zakresu administracji rządowej;
6) ewidencja syntetyczna i analityczna wg klasyfikacji budżetowej wydatkówniewygasających;
7) ewidencja syntetyczna i analityczna środków pieniężnych otrzymanych z funduszy pomocowych wydatków nimi finansowanych;
8) ewidencja rozliczeń z jednostkami z tytułu zrealizowanych dochodów i wydatków dotyczących funduszy pomocowych;
9) ewidencja syntetyczna przychodów i rozchodów dotyczących prywatyzacji oraz analityczna wg klasyfikacji budżetowej i tytułów prywatyzacji;
10) sporządzanie sprawozdawczości jednostkowej:
a) z wykonania podstawowych dochodów gminy (miasta na prawach powiatu),
b) o nadwyżce lub deficycie jednostki samorządu terytorialnego,
c) o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń,
d) o stanie należności wg tytułów,
e) z dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej;
11) przyjmowanie i uzgadnianie sprawozdań jednostek budżetowych z wykonania dochodów i wydatków budżetowych oraz wyodrębnionych rachunków dochodów własnych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, funduszy celowych w okresach miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych;
12) sporządzanie zbiorczych sprawozdań jak wyżej;
13) sporządzanie zbiorczych bilansów jednostek budżetowych oświaty i gospodarstw pomocniczych tych jednostek;
14) sporządzanie rocznego bilansu budżetu miasta;
15) opracowywanie doraźnych informacji o realizacji dochodów budżetu miasta oraz o zadłużeniu miasta z tytułu pożyczek, kredytów i obligacji.
Opracowała:
Agnieszka Głowa - Podinspektor Wydziału Budżetowego